Na co zwrócić uwagę uruchamiając sklep internetowy

Na co zwrócić uwagę uruchamiając sklep internetowy

31 maja 2020 0 przez Głos Szczecina

Cennik produktów to nie wszystko – co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę planując uruchomienie sklepu internetowego? Warto zwrócić uwagę na detale. To one decydują w praktyce o satysfakcji klientów i tym, czy będą wracać do danego sprzedawcy.

Szczególnie istotne w e-commerce jest to, w jaki sposób przebiega system zleceń na usługi kurierskie, ich kontrola oraz opłacalność. Co powinno zwrócić szczególną uwagę osób, które zakładają sklep internetowy?

Cennik usług kurierskich

To poruszanie się w dość płynnej materii: zbyt niskie ceny oznaczają dopłaty do wysyłek zamawianych przez klientów, a za wysokie – odstraszą przed zakupami. Wszelkie badania i analizy handlu internetowego pokazują jednoznacznie: z perspektywy klienta ostatecznego cena dostawy przesyłki jest kluczowa. Nieprzypadkowo serwisy sprzedażowe takie jak Allegro wskazują cenę samego towaru, ale równocześnie umożliwiają jej prezentację już wraz z obsługą kurierską. Wynika to z różnej polityki prowadzonej przez sprzedawców. Niektórzy zaniżają ceny usług kurierskich zakładając, że tym skuszą odbiorców. Inni – wręcz przeciwnie: chcą na przesyłce choćby symbolicznie dorobić. Stąd tak ważne jest porównanie cen i odnalezienie idealnej równowagi między opłacalnością a atrakcyjnością oferty.

Obsługa towarów nietypowych

Kwestia cen staje się kluczowa wtedy, gdy sklep internetowy handluje produktami niestandardowymi. To rzeczy np. dostarczane na paletach lub o specyficznych wymiarach – długie, ale wąskie (np. listwy podłogowe) lub nie dające się zapakować w regularne kartony. Takie produkty są obliczane przez firmy kurierskie indywidualnie, więc łatwo o błąd – e-sklep zaprezentuje kwotę X, by dowiedzieć się, że rzeczywisty koszt doręczenia przesyłki to X+30 proc. Jeśli marża sklepu pokryje tę różnicę, straci zarobek. Jeśli jednak zaskakująca różnica w cenie towarów nietypowych będzie wyższa niż zaplanowana marża, sprzedaż – z ekonomicznego punktu widzenia – będzie nieopłacalna.

Kwestia zwrotów do sklepu

Łatwość zakupów jakie niesie za sobą e-commerce sprawia, że hasło “zamów kuriera do domu” nabiera szczególnego znaczenia. Co jednak w sytuacji, gdy ów kurier ma przybyć do domu, by oddać – zgodnie z prawem – towar, który nie spełnia oczekiwań? Jak rozwiązać problem, w którym należy przyjąć produkt za pośrednictwem kuriera? Wielkie sieci handlowe są na to gotowe i przerzucają odważnie koszty obsługi na siebie. Jednak małe sklepy internetowe funkcjonują w innych realiach. Warto więc jednoznacznie ustalić, że to klient – w przypadku odsyłania towaru do sklepu – ponosi koszty. O ile w branży elektronarzędzi takie sytuacje będą rzadkie, bo kupujący są zdecydowani na konkretny model sprzętu, tak w sektorze modowym to codzienność.

Którego kuriera wybrać do sklepu?

Warto na ten dylemat spojrzeć inaczej: a może zamiast kuriera wybrać platformę do składania zamówień? Serwis taki jak KurJerzy.pl – platforma do składania zamówień kurierskich przez internet – umożliwia sprawne i szybkie porównanie aktualnych cen na konkretną przesyłkę od wszystkich kluczowych firm. W ten sposób łatwo zauważyć można, który kurier ma aktualnie najniższą cenę. Warto używać porównania cen również do tego, by sprawdzić, jakie firmy podejmą przesyłkę np. w sytuacji, gdy ma ona nietypowe wymiary.

Zróżnicowanie oferty kurierskiej

Tworząc sklep internetowy należy też kierować się zróżnicowaniem potrzeb klientów. Część z nich ceni sobie swobodę, jaką dają automaty do odbioru przesyłek. Jednak nie wszyscy – osoby mieszkające w małych miejscowościach lub na wsiach nie mają możliwości podjęcia ich w okolicznych lokalizacjach. Chcą więc firmy kurierskiej, która dostarczy paczki bezpośrednio do domu nawet jeśli będzie to relatywnie droższe od automatu. Tak więc, sklep internetowy musi uwzględniać potrzeby wszystkich grup docelowych