Jaki transport jest najlepszy dla różnych wielkości przesyłek?

Jaki transport jest najlepszy dla różnych wielkości przesyłek?

Korzystając z transportu międzynarodowego warto zwrócić uwagę, co będzie dla nas najbardziej korzystne. Ważne jest, aby wybrany rodzaj transportu był nie tylko ekonomiczny, ale również szybki. Towary muszą zostać dostarczone w odpowiednim czasie, możliwie najtaniej.

 

Czasami nie zdajemy sobie sprawy, że forma transportu jest mocno związana z gabarytami przesyłki. Pozornie droga forma transportu, może się okazać dla nas najtańszą opcją. Właśnie dlatego warto dowiedzieć się, jak dobierać transport do gabarytów ładunku.

W transporcie międzykontynentalnym możemy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje:
– transport lotniczy,
– transport morski (drobnicowy i całokontenerowy),
– transport kolejowy (drobnicowy i całokontenerowy).

Jeśli planujemy transport małej przesyłki typu karton (średnia kubatura to do 0,5 m3), warto zapoznać się z kosztami firmy kurierskiej i lotniczej. Często zdarza się tak, że z góry jesteśmy źle nastawieni do transportu lotniczego. Oczywiście nie jest to opcja tania, jednak w przypadku małych przesyłek może być ona najkorzystniejsza pod względem ekonomicznym. O wiele droższym rozwiązaniem może okazać się transport morski drobnicowy – pomimo tego, że jest on wybierany stosunkowo często. Koszty stałe (czyli m.in. opłata celna, transport lokalnny, THC) zależne są od magazyniera oraz spedytora. Niemal w każdym przypadku są naliczane zupełnie inne opłaty stałe. Ponadto stały koszt podczas transportu małych przesyłek naliczany jest na podstawie minimum frachtowego (wartość średnia 1 m3 / 650 kg). Podsumowując – możemy zapłacić za transport ładunku nawet kilkakrotnie większego niż nasza rzeczywista przesyłka.

Transport morski drobnicowy najbardziej opłaca się w przypadku ładunków 1 m3 / 650 kg do 10-12 m3. Koszty rozłożą się na większą ilość towarów, dzięki czemu będzie to dla nas najbardziej ekonomiczny wariant. Z pewnością zapłacimy o wiele mniej niż podczas transportu kontenerowego, czy też lotniczego. Koszty zmienne nalicza się od standardowych stawek, co jest dla nas korzystne.

W przypadku większych ładunków (10-12 m3 / 10 ton) warto rozważyć transport morski całokontenerowy. Należy pamiętać, że koszty zmienne podczas przewozu dużych towarów naliczane są na podstawie wagi/kubatury. Ostateczny koszt może być bardzo wysoki i znacznie przekroczyć nasze możliwości finansowe. THC kontenera to płata stała, która nie zależy od ilości towaru. Transport całokentenerowy zdecydowanie wygrywa w porównaniu z transportem drobnicowym. Oczywiście najlepszą sytuacją dla nas jest wypełnienie całego kontenera naszym ładunkiem. Koszt rozłoży się na większą ilość towarów, co będzie dla nas najlepsze pod względem ekonomicznym.

Transport kolejowy jest zagadnieniem bardzo złożonym. Ciężko w kilku zdaniach opisać wszystkie korzyści wynikające z tej formy transportu. Coraz częściej (np. w przypadku transportu towaru z Chin) jest on nawet dwukrotnie szybszy w porównaniu z transportem morskim. Dodatkowo koszty całkowite są znacznie mniejsze niż w przypadku transportu lotniczego.

 

Artykuł powstał przy współpracy z Sea Cargo Operations

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o