Członkowie Stowarzyszenia „Ocalmy zabytek”

Członkowie Stowarzyszenia „Ocalmy zabytek”

Członkowie Stowarzyszenia „Ocalmy zabytek” apelują do przyszłych radnych szczecińskiej Rady Miasta aby zainteresowali się zabytkowymi wagonami i opracowali ciekawe rozwiązanie, które dały by możliwość ich zabezpieczenia i odpowiedniego wyeksponowania. Ile zabytków zostało zgłoszonych do rejestru zabytków? Ile zabytków otrzymało pozytywną decyzję? Zapraszam do przeczytania artykułu w którym można znaleźć odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Zabytki ocalone, ale…

Członkowie Stowarzyszenia „Ocalmy zabytek” apelują do przyszłych radnych szczecińskiej Rady Miasta aby zainteresowali się zabytkowymi wagonami i opracowali ciekawe rozwiązanie, które dały by możliowść ich zabezpieczenia i odpowiedniego wyeksponowania. Członkowie Stowarzyszenia „Ocalmy zabytek” dodają, że takie właśnie zabytki idealnie by służyły dla miasta, ponieważ były by one rewelacyjną atrakcją turystyczną dla zwiedzających Szczecin.

Ważną informacja jest również to, że apel ten wiąże się z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dzięki której do rejestru trafiło 12 wagonów.

Wiadomo również, że już na chwilę obecną Za zabytki uznano m.in. 4 pasażerskie wagony z rodziny N. To właśnie te wagony były by największą atrakcją turystyczną i przyciągały by nie jednego turystę do miasta Szczecin. Szczecińska kolekcja nie imponuje, jednak miłośnicy właśnie tego typów zabytków cieszą się również z tego, że istnieją jeszcze takie zabytki, ponieważ nie każde miasto ma możliwość ich posiadania. Sporo cennych wagonów trafiło do zupełnie innych miast poprzez ich sprzedanie. Natomiast jeszcze inne zezłomowano lub schowano i niszczeją, czekając na lepsze czasy. Wiele wagonów na szczęście udało się utrzymać w ruchu i te które mają możliwość jazdy w przeciwieństwie do innych miast wykorzystywane są głównie podczas wakacji. Natomiast w innych miesiącach również wyjeżdźają ale tylko i wyłącznie okazjonalnie.

Do zabytków uznano również wagony techniczne, które posiadają pługi lemieszowe, ponadto jedynie zimą i jako jedyne są przystosowane do takich zadań, i nie ważne, że mają ponad 60 lat, wciąż mogą wykonywać określone zadania, czyli wykonują swoją dotychczasową pracę, jak to robiły kiedyś. W rejestrze znalazły swoje miejsce również 4 holowniki wyprodukowane w latach 1952-62, które mimo swojego wieku nie stoją w miejscu ale cały czas kursują.

Na stronie stowarzyszenia można przeczytać niezwykle ważną informację podczas której można się dowiedzieć, że została przeprowadzona weryfikacja zasobów spółki Tramwaje Szczecińskie, została ona przeprowadzona na wniosek Stowarzyszenia „Ocalmy zabytek”,najbardziej wartościowe zabytkowe wagony tramwajowe zostały objęte ochroną konserwatorską, dzięki tej ochronie te zabytkowe wagonytramwajowe były ratowane przed ewentualnym złomowaniem oraz umożliwiając pozyskanie dofinansowania na ich remont i utrzymanie z wszystkich możliwych źródeł.
Stowarzyszenie zabiegało o wpisanie do Rejestru zabytków 31 wagonów. Niestety nie udało się wpisać do rejestru zabytków wszystkich, ponieważ Konserwator odmówił wszczęcia postępowania w stosunku do 13 z nich, było tak ponieważ niektóre z nich wpisane już były w inwentarzu muzealnym lub niestety ale całkowicie nie istniały. Także z tymi 13 wagonami nie dało się już nic zrobić, nie miały one najmniejszych szans by się znaleźć w rejestrze zabytków natomiast wobec pozostałych wagonów tramwajowych, czyli tych 18 sztuk, ZWKZ jak najbardziej wszczął postępowanie administracyjne, aby zostały wspisane do rejestru zabytków.
Dnia 18 września bieżącego roku została wydana decyzja przez Wojewódzki Konserwator Zabytków, który wpisał do rejestru 12 wagonów tramwajowych, a wobec 6 pojazdów odmówił wpisu.

Wniosek, który został złożony w celu weryfikacji przez ZWKZ wagonów tramwajowych, które znajdują się w zasobach spółki Tramwaje Szczecińskie, Stowarzyszenie złożyło po wystawieniu przez spółkę na przetarg pojazdów historycznych. Przetarg ten wywołał ogromne poruszenie i zainteresowanie, ponieważ wiele osób zainteresowanych transportem zbiorowym zainteresowało się właśnie tą sprawą, a ponadto ustalono, że pojazdy sprzedawane na przetargu były złomowane niemalże zawsze w tym samym roku, w którym odbyła się ich sprzedaż.

Pojazdy, które znajdują się w rejestrze zabytków posiadają formę ochrony prawnej zabytkowych wagonów tramwajowych. Jest to ponadto dla nich ogromna szansa, ponieważ właśnie dzięki tej ochronie i takiemu wpisowi zabytki te mają możliwość uzyskanie dofinansowania ze wszelkich źródeł (np. ministerstwa kultury, unii europejskiej…) jak najbardziej środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na niezbędny remont czy utrzymanie tych pojazdów.

Swój entuzjazm mimo tego wielu miłośników i pasjonatów komunikacji powstrzymuje. Niestety, ale w wielu miastach te cenne wagony tramwajowe czy autobusy są zupełnie inaczej wykorzystywane niż właśnie w Szczecinie. Znajdują się w Muzeum Techniki i Komunikacji jako eksponaty nieruchome i tylko nieliczni wiedzą ich istnieniu. Tak naprawdę nieliczni wiedzą o tych, których zwiedzający tak naprawdę nie mają najmniejszych szans na to, aby je ujrzeć, ponieważ niestety, ale pokrywają się kurzem w muzealnych magazynach, a szansa na ich ożywienie i odrestaurowanie niestety, ale z każdym rokiem jest coraz to mniejsza.

Także jak widać istnieje wiele wspaniałych zabytków, które nasze oczy niestety nie mogą ujrzeć a mogłyby posłużyć za naprawdę rewelacyjną atrakcję nie tylko dla nas, ale również dla turystów.

Artykuł powstał dzięki portalowi Chwilówki na święta

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o