
Jak będzie zmieniał się Bike_S?
22 kwietnia 2015Ambitne plany dotyczące wdrożenia 130 nowych stacji i 1431 rowerów. Niestety, ale żeby to weszło w życie mieszkańcy Szczecina będą musieli poczekać jeszcze cały rok. Plany zakładają również, że powstanie stacja na prawobrzeżu. Nieruchomości i Opłaty Lokalne, czyli operator odpowiedzialny za system, postanowił złożyć wniosek, który cechuje się wartością rzędu 12 milionów złotych, a pieniądze mają zostać uzyskane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Od sierpnia 2014 roku mieszkańcy Szczecina mogą cieszyć się z Roweru Miejskiego, pierwszy jego sezon zakończył się w listopadzie poprzedniego roku.
Andrzej Gajda, prezes spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, opowiada o tym jak prezentują się koszta:
Łącznie koszty eksploatacyjne wyniosły około 700 tysięcy złotych. Amortyzacja, do tego dochodzi utrzymanie call center, alokacja jednośladów.
Warto też zauważyć, że w poprzednim roku Szczecinianie wypożyczyli rower, aż 200 tysięcy razy, z czego 180 tysięcy było bezpłatne. Przejazdy trwały raptem do 20 minut, czyli według taryfikatora były to przejazdy darmowe.
NiOL postanowił złożyć wniosek, którego wartość wynosi 12 milionów złotych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, inaczej zwanych ZIT. Jest to nic innego jak unijny instrument finansowania, który został wprowadzony przez Komisję Europejską w latach 2014-2020.
Jeszcze nie wiadomo do końca ile miałby wynosić wkład własny, podobno ma się to wszystko wyjaśnić dokładnie w drugiej połowie roku. Istnieje możliwość, że wysokość dofinansowania będzie oscylowała na poziomie 67 procent, zaś reszta całej sumy będzie pochodziła z wkładu własnego, który przekaże spółka.
Spis Treści
Jak zostaną zainwestowane pieniądze?
Andrzej Gajda opowiada o tym jakie są plany dotyczące wykorzystania środków finansowych tego:
Przymierzamy się do uruchomienia dodatkowo 130 stacji i 1431 rowerów na prawo- i lewobrzeżu Szczecina. W prawobrzeżnej części myślimy o uruchomieniu osobnej wypożyczalni. Sensowny termin rozbudowy to 2016 rok.
Poprawą funkcjonowania Bike_S są zainteresowani również użytkownicy.
Konrad Lisowski, osoba która w poprzednim roku wypożyczyła rower najwięcej razy twierdzi, iż są kilka kwestie, które można by było zmienić:
Można wydłużyć czas darmowego wynajęcia roweru z 20 na 30 minut. Kolejny pomysł to wprowadzenie możliwości wypożyczenia jednośladu bez rejestrowania się w systemie, co byłoby udogodnieniem dla turystów. Można byłoby wprowadzić poprzez wygenerowanie na stacji pobrań rowerów jednorazowego loginu i hasła potrzebnego do wypożyczenia roweru przy równoczesnym obciążeniu karty płatniczej kwotą z góry, np. 10 zł, a po zdaniu roweru system obliczyłby kwotę za przejazd a różnicę zwróciłby na konto użytkownika.
Jak wyglądają statystyki?
System rozpoczął swoje funkcjonowanie 21 sierpnia z hasłem „Bądź eco, przesiądź się na Bike_S!”/ Bardzo wielu mieszkańców czekało na rower miejski, więc nie musiało dużo minąć, aby móc z niego korzystać w sposób intensywny.
Już 25 sierpnia przekroczono 2 tysiące wypożyczenia dziennie, zaś po kolejnych trzech dniach ten poziom sięgnął 3638 razy. Ostatnie najwięcej wypożyczeń odbyło się 4 września, ponieważ było to 3706 wypożyczeń.
Najbardziej popularna stacja znajduje się na Placu Żołnierza Polskiego, z której wypożyczano rowery blisko 127 razy. Do bardzo obleganych stacji, z których korzystało ponad 100 mieszkańców dziennie należą jeszcze Jasne Błonia, Urząd Miasta Szczecin i Brama Portowa. Taryfikator opłat bardzo mocno propaguje wypożyczanie roweru miejskiego na krótkie kilkukilometrowe odcinki, ponieważ 20 pierwszych minut jest w pełni darmowych. 89 procent wszystkich wypożyczeń dotyczyło właśnie tego limitu. Podczas pierwszego sezonu rekordziście, od 21 sierpnia, udało się wypożyczyć rower 535 razy.
Fantastyczny pomysł. Sama jeżdżę dużo na rowerze. Nie posiadam prawa jazdy, zatem jedynym środkiem lokomocji dla mnie oprócz komunikacji miejskiej jest rower. Nie każdy również posiada swój rower dlatego jest to dobre rozwiązanie.