
Live streaming koncertu – jak grać w lockdownie
22 listopada 2020Branża rozrywkowa od marca stoi nad krawędzią. Muzycy i artyści, którym odebrano możliwość koncertowania, a wraz z nimi osoby zajmujące się obsługą koncertów, mają za sobą bardzo trudny rok. Nieodłącznym elementem życia każdego muzyka jest koncertowanie. To szansa na kontakt z fanami, a także po prostu zarobek, będący nierzadko jedynym źródłem utrzymania. W trasę, wraz z muzykiem, jeżdżą realizatorzy dźwięku, świateł, obsługa sceny, którzy dziś także pozostają bez pracy. Z drugiej strony fani, przełączeni od miesięcy w tryb uśpienia, potrzebują choćby namiastki dawnych wrażeń. Wyjściem z sytuacji może być koncert organizowany w formie transmisji online. I choć nie zapewni emocji na tym samym poziomie co koncert przed 1000 osób, to z całą pewnością jest to obecnie jedna z niewielu bezpiecznych form koncertowania dla każdej ze stron.
Jak czerpać zyski z koncertów online?
Modeli biznesowych tego przedsięwzięcia jest sporo. Po pierwsze, można po prostu sprzedawać bilety, a dokładniej dostęp do dystrybuowanego sygnału wideo. Po drugie, odpłatność może mieć formę dobrowolnego wsparcia. Artyści aktywni w mediach społecznościowych mogą zaproponować swoim fanom dostęp do zamkniętej transmisji online z koncertu, który można uzyskać wpłacając darowiznę na konto artysty np. w serwisie Patronite. Koncert online, może być też jedną z wielu form promocji nowej płyty, czy utworu, który następnie dystrybuowany może być odpłatnie w sieci. Idąc jeszcze dalej, można pokusić się o budowę własnej platformy do live streamingu, w ramach której cyklicznie odbywać będą się koncerty nie tylko jednego, ale kilku zespołów, a archiwalne materiały dostępne będą odpłatnie.
Streaming z koncertu co trzeba wiedzieć
Organizując live streaming swojego koncertu trzeba wziąć pod uwagę przynajmniej kilka istotnych kwestii organizacyjnych.
- 1) Dostęp płatny czy bezpłatny – jak chcemy zorganizować dostęp do transmisji online. Decyzja ta wpływa na wybór platformy, na której będziemy dystrybuować nasz koncert. Jeśli chcemy jedynie sprawdzić zainteresowanie naszych fanów, to zacząć możemy od transmisji bezpłatnej na Facebooku czy YouTube. Płatne transmisje wymagają nieco bardziej zaawansowanych rozwiązań, co nie oznacza, że nie ma już dedykowanych temu aplikacji.
- 2) Obsługa płatności – sprawna realizacja płatności podczas transmisji online nie ogranicza się jedynie do pobrania opłaty i udzieleniu dostępu. Źle opłacone zamówienia, niezrealizowane zamówienia, problemy z odbiorem sygnału, to jedne z wielu problemów, na które trzeba być przygotowanym. Im większa transmisja tym większa skala problemów z płatnościami. Warto zatem nawiązać współpracę z playerem pay per view, który oferuję wsparcie w rozpatrywaniu reklamacji i help desk.
- 3) Bezpieczeństwo transmisji – każda transmisja online może być nękana przez hakerów. Zazwyczaj ich działania mają na celu przerwanie transmisji lub kradzież sygnału wideo. Są to jednak problemy, z którymi radzą już dobrze nasze polskie firmy, oferujące kompleksowe obsługi streamingu. Warto jednak mieć na uwadze taką ewentualność by w porę się przed nią zabezpieczyć.
Streaming z koncertów jest dziś dla wielu artystą szansą na utrzymanie łączności ze sceną i fanami. Mimo, że z koronawirusem walczymy już od marca, to wciąż jeszcze aktualne jest pytanie – czy transmisje z małych wydarzeń muzycznych mają szanse na sukces Pozostaje wierzyć, że fani muzyki w całej Polsce, po wielu miesiącach bez rozrywki, są już gotowi na uczestnictwo w koncercie ulubionego zespółu w innej formie niż do tej pory.
Źródło: https://streamonline.pl/